Handige tips voor succesvolle nieuwsbrieven

Vermijd uitroeptekens en hoofdletters in het onderwerp van uw e-mail.

Vaak word uw e-mail dan als spam aanzien. Gebruik ook geen commerciële termen als 'gratis', 'nieuw', 'solden' of 'uniek'. Ook te veel uitroeptekens in de tekst van de e-mail kunnen verdacht overkomen.

Kies het beste moment om te verzenden.

U wil uw e-mail versturen op een tijdstip dat de ontvangers achter hun pc zitten en u wil niet dat uw e-mail tussen de grote hoop van het weekend op maandagochtend belandt.

In de meeste gevallen is het best om b2b e-mails te verzenden van dinsdag tot donderdag. De beste tijd om dit te doen is in de tweede helft van de voormiddag (tussen 10u en 12u), dan zijn uw lezers het meest attent. Vóór 10 uur moet uw e-mail gaan concurreren met de bulk aan andere nieuwe e-mails. Net na de middag is ook een goed moment.
Verzend geen b2b e-mail na 16h of in het weekend.

In de meeste gevallen is het best om b2c e-mails te verzenden van dinsdag tot donderdag tussen 17h en 20h, of tussen vrijdagavond en zondagnamiddag.

Zorg voor opvallende links en calls to action-buttons.

Zorg er voor dat uw e-mails interactief zijn en voorzien zijn van opvallende links en call to actions. Deze mogen best herhaald worden. U kan die bijvoorbeeld zowel boven als onderaan in uw mail plaatsen.

Probeer dus e-mails te vermijden die puur uit tekst bestaan en geen enkele link bevatten. Kortom: probeer de lezer te prikkelen en te boeien. Dankzij links en call to actions kan u ook meten hoe ontvangers reageren op uw e-mail.

Verkies html-tekst boven afbeeldingen.

E-mail programma's blokkeren vaak afbeeldingen. Als ontvanger moet u eerst toestemming geven om de beelden te tonen. Zorg dat de boodschap van uw e-mail dus ook leesbaar is zonder dat de afbeeldingen gedownload worden. Gebruik afbeeldingen voor voorkeur enkel om uw tekst te illustreren en voor logo en foto's. Een e-mail die volledig uit een grote afbeelding bestaat belandt vaak rechtstreeks bij de spammail.

Online versie van de e-mail en uitschrijven.

Voorzie altijd een link naar een online versie van uw e-mail Ontvangers waarvan het e-mailprogramma geen html ondersteunen kunnen op die manier toch een correcte versie van uw e-mail bekijken.

Voorzie onderaan uw e-mail altijd een link om uit te schrijven. Dit komt niet alleen professioneel over, het zorgt ook dat u de mensen die uw e-mail niet meer wensen te ontvangen niet meer irriteert dan nodig.

Verzend regelmatig, maar niet te vaak.

Een dagelijkse e-mail is commercieel gezien vaak interessant, maar als uw dagelijks niet relevant genoeg kan zijn heeft dit voor de lange termijn negatieve gevolgen. Als u te regelmatig uw ontvangers met e-mails bestookt kan ergernis en uitschrijven het resultaat zijn.

Testen, testen en nog eens testen.

Verzend nooit een e-mailcampagne zonder voldoende te testen.In de eerste plaats start uw met testmails uit te sturen naar uw eigen e-mailadres. Controleer of teksten kloppen, de links correct zijn, de beelden goed doorkomen en of afzender en onderwerp van uw e-mail juist zijn. Daarbij stuur uw best ook enkele testmails naar enkele webmail-adressen. Maak hiervoor voor jezelf accounts aan bij livemail (hotmail), gmail en yahoo en check of de e-mails verschijnen zoals uw had voorzien. Ook testen op een telenet of skynet webmail-adres kan nuttig zijn. Als uw e-mail op deze 5 webmails goed te lezen is, kan uw er van op aan dat uw e-mail in orde is.

Leesbaarheid voor alles!

Een groot deel van de ontvangers ziet uw e-mails niet in optimale omstandigheden: vaak worden e-mails enkel in het leesvenster gelezen en bovendien komen e-mails alsmaar vaker aanvankelijk zonder beelden toe. Dit zijn twee uitdagingen waarmee uw in uw e-mail ontwerp rekening moet houden.

Om dezelfde reden worden bijna alle e-mails op 600 pixels breed gehouden: zo vermijd u dat horizontaal gescrolld moet worden.

Hou ook uw lettergrootte voldoende leesbaar. Kleine lettertypes zien er misschien hipper en gestileerder uit maar vaak verhinderen ze een vlotte leesbaarheid. Zorg om dezelfde reden ook voor voldoende kleurcontrast tussen uw letters en de achtergrond.

Oppassen met achtergrondbeelden.

Plaats nooit tekst of titels (in html-formaat) bovenop een achtergrondbeeld of een foto: programma’s als Outlook zal een achtergrondbeeld niet tonen als er tekst bovenop ligt.

Hou dus afbeeldingen en tekst netjes van elkaar gescheiden. U kan echter wel altijd een vlak achtergrondkleur voorzien onder de teksten of onder de volledige e-mail.

Spreek uw ontvanger persoonlijk aan en schep een vertrouwensband.

Gepersonaliseerde e-mails halen betere resultaten dan niet-gepersonaliseerde e-mails. Dit is logisch: een e-mail die begint met "Beste Sophie, . . . " is zoveel persoonlijker en aangenamer om te krijgen. Op die manier bouwt u aan een persoonlijke relatie met uw klant. Het verhoogt bovendien de kans dat de ontvanger de mail zal doorlezen en zal reageren op uw ‘call to action’.

Gebruik als naam van de verzender van uw e-mail de naam van uw bedrijf of de naam van een persoon in uw bedrijf. Eens u deze naam bepaald heeft, gebruik steeds dezelfde naam. Gedurende de fractie van een seconde waarin iemand beslist of hij al dat niet uw email zal openen, zal de meest beslissende factor zijn of de verzender bekend lijkt.

Maak gebruik van de statistieken.

Een goed e-mail marketing pakket biedt u statistieken over elke e-mail campagne die u uitstuurt. Zo krijg uw zicht op:

  • hoeveel mails geopend werden;
  • hoeveel keer er geklikt werd (en waarop);
  • wat het het aantal bounces was(e-mails die niet afgeleverd kunnen worden bij de ontvanger);
  • hoeveel ontvangers zich hebben uitgeschreven;

E-mailmarketing op smartphones.

Steeds meer mensen hebben tegenwoordig een smartphone of tablet op zak. E-mail is een van de meest gebruikte functies op smartphones. Concreet betekent dit dat uw e-mail meer en meer op het kleine scherm van een smartphone wordt gelezen. De ene dag openen zij e-mails op hun mobiel, andere dag bijvoorbeeld op een laptop.

Dit geeft al aan dat het aangeraden is om een e-mail te maken die voor alle platformen geschikt is. Dit heeft een aantal consequenties naar vormgeving toe. Uw e-mail wordt op een smartphone soms zodanig geschaald dat hij amper nog leesbaar is zonder voortdurend inzoomen, verschuiven en weer uitzoomen.

Enkele tips in een notendop:

  • Vermijd complexe grafische hoogstandjes en focus op eenvoud in vormgeving.
  • E-mails worden op een smartphone vaak in ongunstige omstandigheden binnengehaald, zoals een trage of gebrekkige internetverbinding. Overlaad uw e-mail niet met teveel grafische afbeeldingen en foto's.
  • Gebruik niet meer dan 2 kolommen en bij voorkeur slechts1 kolom.
  • Gebruik een voldoende groot lettertype.
  • Zorg dat de kern van uw boodschap leesbaar is ook als de afbeeldingen nog niet ingeladen zijn.

Voor e-mails waarvan de opmaak zich automatisch aanpast op alle platfomen kan u natuurlijk een beroep op ons doen. Vraag meer info!

Meer weten over e-mailmarketing?

Download hier het document ‘Praktische tips voor e-mailmarketing’?
Download
e-Mailist is een tales.be product